Ahhoz, hogy a fogaskeréksor működését és jelentőségét jobban megértse az ember, először érdemes tisztába tenni az ehhez szorosan kapcsolódó fogalmakat. Ezáltal talán könnyebb a kezdő kerékpárosok számára is megérteni, hogy mi, miért történik, valamint hogy miként is épül fel egy bringa és annak működése.
Hajtómű rendszer
A hajtómű rendszer, vagy más néven erőátviteli rendszer azoknak az alkatrészeknek a csoportja, amelyek forgási energiává alakítják át a tekerés közben általunk kifejtett izomerőt. Még egyszerűbben úgy lehet megfogalmazni, hogy a hajtóműnek köszönhető, hogy ha a kerékpáros rátapos a pedálra, akkor a bringa azonnal mozgásba lendül.
A hajtómű rendszer elemei a hajtómű, a lánc, a fogaskoszorú, a váltó és a váltókar. Mindegyik alkatrész külön-külön is fontos, és szerves részét alkotja a hajtómű rendszernek.
Fogaskoszorú
A jól megválasztott - minőségi - fogaskoszorú nagymértékben befolyásolja a rendszer teljesítményét.
A fogaskoszorúhoz kapcsolódóan felmerül még egy fogalom, amelyet érdemes letisztázni. Ez pedig a racsni, amely olyan hátsó lánckeréksor, amelynek saját belső mechanikája van, a hátsó agyra pedig menettel rögzül. Fogaskoszorúról pedig abban az esetben beszélhetünk, ha maga a mechanika az agy részét képezi. Ez utóbbi egyértelműen felülmúlja a racsnit minden tekintetben. Többek között ugyanis sokkal kisebb a súlya, a fogkialakítása is precízebb, ezenkívül pedig a karbantartása is mérföldekkel egyszerűbb.
Gyártásukat többféle technológia jellemzi, valamint többféle anyagból is készülhet fogaskoszorú. Az egyszerűbb típusok acélból vannak, míg a komolyabb példányok már alumíniumból, esetleg titánból.
A MaxBike a fogaskoszorúk széles választékát kínálja, márka, típus és lánckerék számának tekintetében is.
A hátsó fogaskeréksor szerepe
A hátul lévő lánckeréksor az esetek többségében 6-12 lánckerék darabból áll. A kisebb számú sebességes rendszernél a különbségek lényegesen nagyobbak, mint egy magasabb, például egy 10 sebességes esetében. Ez azt jelenti, hogy a kisebb sebességes bringán ülve, ha elfáradsz, és szeretnél váltani, sokkal nagyobbat ugrik, mint amire esetleg szükséged lenne, könnyebb áttételbe kerülsz, mint ami valójában indokolt lenne. Ezzel szemben egy 10 sebességesnél a megfelelő nehézségű áttételre tudsz váltani, hiszen kisebbek a különbségek. Ezáltal képes leszel sokkal jobban bánni az erőddel. Vagyis egy több sebességes kerékpár esetében jobban tudsz teljesíteni, hiszen később fáradsz el, mert a technika alapvetően neked dolgozik és támogat, amennyire ez lehetséges a részéről.
10-12 sebesség felett elöl gyakran már csak egy lánckerékkel van felszerelve a kerékpár. Ez pedig azt jelenti, hogy az első váltó gyakorlatilag értelmét veszíti. De ezeket a típusú bringákat inkább érdemes átengedni a nagyon sportos, erős fizikummal megáldott kerékpárosoknak.