Műkönny vagy szemcsepp: mi a különbség a kettő között?

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mikor, és mit kell használni: műkönnyet vagy szemcseppet? A gyógyszertárakban elég szerteágazó a kínálat, ezért sok esetben nem is olyan egyszerű a választás. Nézzük meg, hogy egészségünk megőrzése érdekében mikor, melyiket válasszuk.


Mi a fő különbség a két termék között?

Csomagolásban és az alkalmazását tekintve azonosnak mondható a két termék. A szemcseppek azonban valamilyen hatóanyagot is tartalmaznak és ezért csak orvos írhatja fel, a gyógyszertárban is csak ennek ellenében adhatják ki részünkre. A szemcseppeket a szakorvosi rendeléseken írhatják ki, gyakorlatilag sok esetben a háziorvosoknak sincsen lehetőségük ilyen kéréseket teljesíteni.

A műkönny azonban nem minősül gyógyszernek, hiszen természetes összetevőkből áll, amelyek megtalálhatók a természetes könnyben is. Ilyen termékeket vásárolhatunk az optikákban is, mivel igen sok látásproblémával küszködő használja a szem kiszáradása ellen.

Ez a fő különbség a műkönny és a szemcsepp között.


A szem kiszáradásának okai

Manapság egyre több olyan anyag kerül a levegőbe, amelyek irritációt okozhatnak. Ez megnyilvánulhat fájdalomban, viszketésben vagy éppen gyakori könnyezésben is. Por, időjárás, légkondicionáló használata, a különféle fűtési módok, de még a víznek a klórtartalma is befolyással bírhat szemünk állapotára. Azok is bátran szerezzenek be műkönnyet, akik egy nehéz éjszakán vannak túl, vagy előző nap sokat ültek a számítógép előtt, hiszen ezek a tevékenységek szintén szemszárazsághoz és kipirosodáshoz vezethetnek.


Mit takar a szempirosság?

A kötőhártyákban hajszálerek találhatók, amelyek irritáció esetén kitágulnak és ezáltal a szemünk fehérje tele lesz piros vonalakkal. A műkönny ezeken a problémákon tud segíteni, de csak akkor, ha időben cselekszünk. Akiknél ez mindennapos probléma, érdemes egy szakorvost is felkeresni, hiszen akkor hosszabb távra kell megoldást találni a pirosodás ellen.


Miért árthat a sok monitor nézés?

Szemszárazságot okozhat az, ha huzamosabb ideig sok időt töltünk a monitor nézésével. Mivel túlzottan koncentrálunk egy adott feladatra, ezért gyakorlatilag elfelejtünk pislogni és ezáltal nem képződik elegendő könnyfilm, ami így nem tudja megvédeni a szemünket sem. Ezután már csak azt tapasztaljuk, hogy szúr, vagy ég a szemünk és esetleg homályosan is látunk.


Tegyünk a probléma ellen

Mi magunk is sokat tehetünk szemünk egészségéért, hiszen ezt a problémát ki tudjuk küszöbölni. Körülbelül 45 percenként iktassunk be szüneteket, és ne nézzük a monitort. Ilyenkor járassuk meg a szemünket, és lehetőség szerint távoli dolgokra fókuszáljunk, ekkor akaratlanul is pislogni fogunk és beindul a folyamat, azaz a könnyképződés.

A krónikus szemszárazság már egy teljesen más történet, ebben az esetben mindenképpen forduljunk szakorvoshoz, aki pontosan meg fogja tudni mondani, hogy miként állíthatjuk meg ezt a folyamatot.

Irány a webshop!