A külföldi piacok is nyitva állnak a magyarországi e-kereskedők előtt

E-commerce menedzserek szerint a növekedés lassulást elsősorban a vásárlói bázis ütemének lassulása magyarázza. A tavalyi évben az aktív internetezők mintegy 52 százaléka vásárolt az online térben. Az elkövetkező években a dinamikus növekedést elsősorban az átlagos megrendelési érték, illetve a rendelési gyakoriság növekedése szolgáltathatja.

Habár évről évre növekszik az átlagos kosérérték, ezt a számot erősen befolyásolja a forgalmazott termékek köre. Míg a televízió-eladások során a megrendelési érték hatszámjegyű összeg lehet, a napi fogyasztási cikkekkel foglalkozó FMCG szektor esetében alig néhány ezer forintra rúghat.

A vásárlási gyakoriság viszont jó támpontot ad egy régió e-kereskedelmének fejlettségéről. Amennyiben a webáruházak minőségi szolgáltatást képesek biztosítani, a vásárlói hűséget a saját hasznukra fordíthatják, azonban megbízhatatlan szolgáltatások esetén az elért vásárlói közösséget visszaterelik az offline boltok irányába, akár hosszú időre elriasztva az online vásárlástól.

A teljes szektor fejlődésében fontos szerepet játszik a folytonos árverseny. A legnagyobb webáruházak gyakorlatilag állandó akciókat tartanak fenn, minden héten más és más termékkör kerül előtérbe. A folyamatos akcióknak köszönhetően a nagy szereplők egyre inkább megszilárdítják a piaci pozícióikat, míg a kisebb szereplők kénytelen a háttérbe húzódni. Ők nem képesek versenyre kelni a legnagyobbak által biztosított akciókkal és árukészlettel.

Részben ez a magyarázata annak, hogy csehek mellett a magyar e-kereskedőkre jellemző leginkább a külföldi terjeszkedést gondolata. A gyakorlati megvalósítás azonban nehezebb dolog, igencsak kevés olyan magyar e-kereskedőt láthatunk, akik megvetették a lábukat a szomszédos országokban vagy távolabbi régiókban. Pozitív példaként említhető az Extreme Digital, amely esetében a külföldi piacok nyitása hosszú évek óta az üzleti stratégia részét képezi; Romániában, Bulgáriában, Szlovéniában, Horvátországban, Szlovákiában, Csehországban, Ausztriában és Németországban is működik eDigital webáruház.

Sokan egyetértenek abban, hogy megfelelő logisztikai támogatás, erős marketing és megfelelő exportterv birtokában a magyar e-kereskedőknek van keresnivalójuk a CEE-régió országaiban. Ugyanakkor még várnunk kell arra, hogy a hazai piac szereplői jelentős piaci részesedéseket birtokoljanak a külpiacokon.

Irány a webshop!