Bár a Covid-19 járványról manapság már egyáltalán nem hallani, de a következtében létrejövő munkaerőhiány azonban még mindig aktuális probléma szinte az összes szektorban, köztük a logisztikában is.
Az e-kereskedelem fellendülésének köszönhetően azonban az előrejelzések szerint az áruszállítás körülbelül 60%-os növekedésen fog keresztülmenni 2050-ig, vagyis az elkövetkezendő időben még nagyobb lesz a kereslet a raktárosokra és az egyéb logisztikai szakemberekre.
Ezt tökéletesen példázza a Füzesabonyállás állásportál raktározás és logisztika aloldala (Link), amelyet ha megnyitunk, akkor láthatjuk, hogy ebben a szektorban bizony a rengeteg betöltetlen pozíció. Ez persze nem csupán a fővárost érinti, hanem már a vidéki telephelyekre is nehéz megfelelő állományt találni.
A munkaerőhiány egyik jellemző oka a kivándorlás
Mivel a külföldi országokban a cégek - nem is kell nagyon messzi helyre gondolni, ott van például Ausztria vagy Németország - a hazainál sokkal jobb feltételeket nyújtanak, így egyre több logisztikai dolgozó dönt úgy, hogy feladja az itthoni állását, és inkább kiköltözik.
A hazai tulajdonban lévő cégek többsége pedig ez ellen nem igazán tud tenni semmit, mivel a béremelési lehetőségeik korlátozottak. Az erős verseny miatt ugyanis csökkenteni kellett az áraikon. De sokszor előfordul az is, hogy a kereskedők vagy az ügyfelek a költségek emelkedése miatt nem tudnak többet fizetni.
A Covid miatt elbocsátott alkalmazottak többségét a piac más szegmensei azonnal felszívták
Hiába tombolt a koronavírus, a számlákat bizony fizetni kellett, ami sok elbocsátott logisztikai alkalmazottat arra sarkallt, hogy újratervezzék az életüket, és egy másik szektorban vállaljanak munkát. Sokaknak pedig úgy bejött a dolog, hogy már nem is hajlandóak otthagyni ezt az állást, bármit is ígérnek nekik.
A kivándorlás miatt lassul és drágul a munkaerő betanulási ideje
A többi szektorhoz hasonlóan a logisztikai területén is egyre több mindenhez kell értenie a munkavállalóknak, ami leginkább az utóbbi időben megfigyelhető digitalizáció hozadéka.
Vegyük például a futárokat kiszolgáló raktáros és szortírozói feladatköröket ellátó munkaköröket, amelyek elvégzésénél kiemelten fontos a targoncakezelői vizsga megléte és a felhasználói szintű számítógépes ismeretek.
A legtöbb munkavállaló azonban, aki jelentkezik, ezekkel nem igazán rendelkezik, ami még fájóbbá teszi a fluktuációt a cégnek. Így ugyanis az új munkatárs betanítása sokkal több időt és pénzt vesz igénybe.
Végső gondolatok
A fentebb leírtak is tökéletesen mutatják, hogy a munkaerőhiány bizony komoly problémát okoz a logisztikában, amelyet mihamarabb orvosolni kell ahhoz, hogy a szektor működése továbbra is zavartalan legyen.