Gördülékeny sebességváltás a kerékpáron

A váltórendszer a sebességfokozatok közötti váltásért felelős. Részei az első és a hátsó váltó, valamint az ezeket összekötő bowden. Két típusa van: a mechanikus és az elektronikus. Utóbbinál a bowdenek helyett vezetékek vagy rádiójelek végzik az információátvitelt, maga az áttétel azonban mindkét típus esetében mechanikai.

Az első- és hátsó váltó feladata, hogy a láncot a megfelelő lánckerekekre helyezze. A váltókar lehet frikciós (amelyen neked kell beállítani a váltókart) vagy pozicionált. Mechanikus váltókar esetén a váltók állása a kar meghúzásának hatására változik meg, az elektronikusnál pedig maguktól állnak be a megfelelő helyre.

Ezek a váltó részeinek jellemzői

A váltókar a kerékpáros által többnyire egy ujjal működtetett kar vagy markolat. Országúti kerékpárokon integrált fékváltókart is találhatunk, mely azt jelenti, hogy a váltókar és a fékkar egyesítésre került (a korábbi külön szereléssel szemben). De a fékkar és a váltókar különálló egységeit akár egy közös tartóbilinccsel is rá lehet rögzíteni a vázra. Ezek jól tervezett, könnyen kezelhető típusok, melyek tökéletes kényelemmel és biztonsággal használhatóak.

A sebességváltó rendszer legfontosabb elemei a váltók. Az első váltó az elülső lánckerekek közti váltást végzi, méghozzá egy terelőlemez pár alkalmazásával. A vázra bilinccsel vagy konzollal kerül rögzítésre. Ezek egymással nem cserélhetőek fel, bilincs esetében pedig fontos a megfelelő méret használata. A széles kínálat biztosításában a Bikepro.hu kerékpár webshop váltó alkatrészek tekintetében is az élen jár.

A hátsó váltó a feladatát a hátsó lánckeréksoron látja el egy alsó és egy felső görgő használatával. Hozzá kapcsolódik közvetlenül a váltókanál, mely a lánc feszességét szabályozza. A fokozatok száma többnyire 5 és 13 között mozog. Amennyiben a váltó valamely eleme cserére szorul, a fokozatszám, a gyártó és a széria egyezésére kell figyelni. A váltók a váltófül segítségével kapaszkodnak a vázra. A modern hátsó váltók jellemzője a láncfeszesség záró mechanizmus (kuplung) használata, mellyel elkerülhető a láncok kilengése vagy leesése.

Az agyváltóról röviden

A napi használatban lévő vagy hosszabb túrákra szánt kerékpárokra érdemes inkább agyváltót szerelni láncváltó helyett. Ennek a bolygóműves váltómechanikája a hátsó kerékagyban kapott helyet. A lánckerekek között pedig csak egyetlen fokszámáttételt tesz lehetővé. Az agyváltós rendszer is többnyire váltókarral működik, de a modernebb kerékpároknál a Di2 elektronikus vezérlést is megtaláljuk. Agyváltóval rendelkező biciklik jellemzően a városi, a túra- vagy a trekking kerékpárok.

A váltó egy kimagasló technikai fejlesztés, mely a biztonságot, a kényelmet és a gördülékeny közlekedés lehetőségét is biztosítja. Alkotóelemei cserélhetőek és pótolhatóak, mikor azonban erre sort kerítesz, fontos, hogy valóban a váltórendszerbe passzoló alkatrészeket szerezz be!

Irány a webshop!