A PD-elemet PD TDI-ként is szokás emlegetni, ritkább esetben Pümpe düseként beszélnek róla. Ez egy olyan befecskendezési eljárás, ami a porlasztó, valamint az adagoló egybeépítésével jött létre.
A technológiát a közvetlen befecskendezésű turbódízel motorok esetében használják. Minden egyes hengerhez egy-egy PD-elem kerül beépítésre. Ennek működtetéséről a vezérműtengely gondoskodik.
A PD-elem bevizsgálása és felújítása
Ha egy olyan szakszervizt keres fel az ember, mint a Tamorin Kft., akkor cikkszám alapján gyorsan be tudják azonosítani, hogy milyen PD-elemről van szó. Ezt követően sor kerül az ár egyeztetésére, valamint ellenőrzik a készletet.
Ideális esetben már aznap át lehet venni a cseredarabos PD-elemet. Magyarországon a legmagasabbat, vagyis egy év teljeskörű garanciát kínál ez a cég. További jó hír, hogy felújításkor csak gyári alkatrészekkel dolgoznak, így nem kell aggódni a minőség kapcsán.
Sajnos a kínai utángyártott alkatrészekkel nem érdemes dolgozni, hiába olcsók, mert silány a minőségük, de más, például olasz utángyártott alkatrészek kapcsán is hasonló aggályok merülnek fel.
Mik a PD-elem előnyei?
A PD-elem egyik legfőbb előnye, hogy nagyobb befecskendezési nyomás biztosítására képes. Emellett pontosabban lehet időzíteni, ami az elektronikus szabályozás, valamint a szállító csövek elhagyásának köszönhető. A porlasztás folyamata így kifejezetten precíz és hibátlan lesz.
A PD-elemek közül a modernebbek alkalmasak előzetes befecskendezésre is. Ez azért hasznos, mert az előmelegített levegő könnyedebb égési folyamatot tesz lehetővé. A fődózist megelőzően ebben az esetben 1-3 köbmilliméter gázolaj kerül az égéstérbe.
Vannak azért hátrányok is…
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a PD-elem nemcsak előnyökkel, hanem hátrányokkal is rendelkezik. Nagy hengerszám esetén sajnos magas költségeket tud teremteni. Mivel rendkívül magas a nyomás, így hangosabb a folyamat, ez pedig zavaró tud lenni az utastérben.
Tény az is, hogy a nyomás miatt értelemszerűen nagy lesz az alkatrészek igénybevétele, ez pedig nem meglepő módon az élettartamuk csökkenésével jár. Újabb rossz hír, hogy a szigorodó emissziós normáknak nem tudtak abban a mértékben megfelelni a PD TDI rendszerek, mint a közös nyomócsöves változatok.
Amit még tudni érdemes
Általánosságban véve ki lehet jelenteni, hogy a Simens által gyártott PD-elemek rövidebb idő alatt tönkremennek, mint a BOSCH márkájúak. Sajnálatos, hogy nincs kiadott felújítási technológia a Siemens termékeihez, és alkatrészek sincsenek hozzá.
Siemens, VDO vagy Continental PD-elem esetén bevizsgálást követően, ha szükség van rá, gyári új alkatrészt érdemes igényelni. A felújítást sajnos ezen elemeknél nem lehet megoldani. Bosch gyártmányú PD-elemet fel lehet újítani, méghozzá gyári alkatrészekkel, ami sztenderd módon egy évig garanciális.